My Lurvely Followers

Saturday, November 28

DiaLoG KaWeN

Sekadar dialog..ayat yg sm didengari stp tahun, stp kali jumpa..cuma mungkin penanya nya berbza.. .cuma mgkin waktu dn ketika ny juga bbeza....hurmmmm.....

*******************************************************************************************************

makcik           : haaa kak long bape bln cuti?
shady             : dh sebln lebih dh mkcik, awal bln 12 nnt nk blk dh
makcik           : sonok la kak long cuti lama kan..
shady             : hehe...bese je ( dlm hati..tuiiii...mn de sonok..jiwa tertekan lgi de ar..tp masih lgi  mngekalkan senyum, nnt mkcik nie kte pe plak kt aku)
makcik           : kurus kak long la nie, jga mkn sungguh org muda..
mak                : biase la bdk2 muda, jga mkn..tkut gemuk
shady             : ............( ms bla plak ak jga bdn, siap mkn byk lgi de ar...dh tue asyek kna sound je sbb mkn byk)
makcik           : maisarah ( anak mkcik ) ckp lawa rmbut kak long, tgk dh mcm mat saleh pun ade
mak                : mat saleh celup je
shady             : .........( rmbut ak yg ngah kusut masai di kate ny lawa..ade kah perli je...wekkk...x kesah la labu..)
mak                : muzaffar tak ikut plak?
makcik           : dia ade duk umah je, biase la anak muda
mak                : muzaffar tunang aritu camne? maap ler x blh dtg
makcik           :  xpe lh, tp kawin nnt kena g lah naa...
mak                : bila nak kawin nye?
makcik           : janji ngan pihak pmpn tunang setahun setgh
shady             : .................( ade lg naa org tunang2 lame, ok lah tue ok..jnji ikat je dlu...bdk muzaffar nie muda dr ak dh tunang pun, nnt kawin plak)
makcik           : kak long bila plak yea? nnti ada lah tue...hehe
mak                : ishh tak tau ler
shady             : .....( hnye mampu senyum...maap mkcik, xde jwpn ntuk soklan tu....)

*******************************************************************************************************

.....dan dialog tersebut terhenti di situ shja....asal ehhh...asyik2 je nk tnye soklan cam gitu..klu x makcik A, makcik B, Makcik C, D dan sebagai ny...sape2 pun lah..itu lah jgk soalan nye...awat la depa x tnye aku sehat ka? dh bih blja ka blum?..ini tidak...ak x salah kan depa pun...tp bila tnya lagu tue ak jd blur, tatau nak jwp apa...adoiii..tmbh migrain kt kapla aje...
bila2 pkir yelah zaman laa nie, depa suma dok kawen awal, tunang pun sm..stat dr yg umo 20 tue dh de plan kawen2 nie....umo awal dr tue pun ade...peringkat umo2 cam ak nie, bese klu x kawen lg pun msti dh de rncngn kawen , tunang n so on..cam mmber2 kuliah aku gak lah...rata2 suma dh tunang n kawen..dh  de beranak-pinak  pun..

Klu kita tgk la situasi ny satu ms dlu dlm tahun 90an n tahun2 slps tue ( seblm 2008), trend ms tue pmpn kawen lmbt, xde la lmbt pun tp biase dlm umo 25 ke atas lh.. sbb zmn tue pmpn mngejar karier dan keje yg berpngkat bsr.. so target nk kawen pun lmbt lh sket..selps tue pun pmpn msh lgi mngejar karier, tp memandang kn faktor ekonomi dan pkerjaan yg mkin susah ntuk di cari..situasi mula berubah.. pmpn lbh sng ntuk bkhwin supaya ade tmpt bgntung..itu faktor yg pd pndgn ak mdorong untuk kawen lebih awal pd ms ini..mgkin jga slh telahan ku, atau mgkin juga ada kbenaran ny.. tp yg pasti mereka memilih ntuk tunang, kawin krna  telah bsedia....

Tp guys x kesah lah ape pun sbb ny...itu lah trend skrg..bgus jga camtu..ak pun suka tgk org kawen awal..dpt bina keluarga awal2, umo muda , anak pun dh bsr2.. cuma mungkin malang ny di situ, ak x bernasib baek ntuk turut serta...huhuhu.. tatkala suma org dh pun ade haluan n rncngn ms depan msing2...aku masih lg tercari2 haluan hidup, suma ny masih samar ....









Keje pun dak lagi, blja pun dak bih lgi..duit smpnan pun x dak... jgn kata nk rncang, nak pkir psl kawen pun x layak lgi nie..wlaupun pmpn x byk kuar duit...tp stil ak rs dri nie x layak pun nak kawen..calon pun tenggelam timbul aihhh...jap ada, jap x da...jap2 tukaq org...haiiyooo..sgt kesian sm dri ku ini..x dak laki yg berjenis nak buat laki. klu umo 19 lgi x pa lah..ak x heran la kawin2 nie..tp bla umo sudah sprti skrg, dan umo pun dh mlepasi target ak nk kawen ( target muda2 dlu nk kawin awal ).....so rasa nk kawen tu sudah mulai xde... walaupun stil awal lagi dn msih ade hrpn tp take time la kn nk kumpul duit lagi, nak urus kan mcm2 pkra dlm idup lgi...bila dh setel suma tue mau nye umo ak dh terlajak jauh...trus tamat riwayat kesan degil lah...hohoho....

Kepada si penanya soalan mahupun yg bakal bertanya soalan...wlaupun sy tidak menjawap pertnyaan anda, tp sy ingin sekali mnjawap begini 'mmg la nak kawen  makcik oiii, tlg cri calon sat bwk hntrn 20 ribu mai sini..sok jgk sy kawen' ...ahaha...sekadar gurauan, x kan nk ckp cmtu...mampuih xde org nak kt ak.. :p ... Jgn pkir sy x kesah lngsg, sy sgt2 kesah hal nie ok...n sy mmg cukup2 risau pun..tp stil maintain steady depan org... klu lewat2 mmg sy x mau kawen dahh aihh...biaq la tmpg seronok tgk org laen bhgia..sy hrp sy tabah je hadapi liku2 hidup nie..sbb sy tau hidup sy x semudah org laen..hidup sy susah ( wlaupun fmili sy senang ), suma benda sukar sgt dlm hidup ini..mcm2 ujian Tuhan dh beri pada sy...sy pun xtau lah ape yg Tuhan nk berikan pd sy smpai hidup sy di uji begitu sekali..xpa lah na..sy doakan Tuhan kuatkan hati sy, biar ape pun jdi, sy dpt lalui dgn tabah... 'KAWIN' pergi lah di kau dr minda dn fikiran ku okeyy? hang buat ak kusut...aku mmg nak kt hang...tp hang yg liat sgt nk dtg kt ak..
p/s: pd ketika ini sy msih lgi tabah menruskn hidup yg mcm shit ini..sy nak jd org yg kuat.. itu saje...


ini baru hottttt....hehe









5 comments:

  1. i like this!!! hahahaha..

    marilahhh berkahwin...marilahhhhh berrrrkahwinnnn...marilaaaaaahhh berrrrrkaaaaaahhhwinnn...
    hehehehehe..

    sis..hari masih muda dan terang,isikan hari2 mudamu dengan menanam sifat froggy jolly agar kau senang di hari gelapmu.. oyeahh!!! :>

    ReplyDelete
  2. ngehehe...ur so rite...for time being njoy life yg shitty nie je...

    arrrhhh....xmo kawin2...

    kawin x leh dgr lgu metal..
    hahaha...

    ReplyDelete
  3. sedih plak aku bace post ko neyh.. macam aku jugak.. huhuhu..

    ReplyDelete
  4. jodoh xdtg bergolek...
    jdoh mcmm rezeki...
    kna berusaha gak.....
    heee...

    ReplyDelete
  5. rezki je nk usaha
    jdoh nk tggu dtg bgolek..
    hahaha

    ReplyDelete

LinkWithin

 

Recent Visitors