My Lurvely Followers

Friday, March 4

Terbanglah Burung Terbang

Haa...jgn ade yg nak pkir lain plak ngan title post nie yea.. Nak share something yg miraculous happening to me last year..actually ingt lame dah nak story psl nie..tp gmbr ny xtau ade kt ne..ingat mcm dh tdelete ke hape..last2 arini jumpa blk.. Satu petang dlm kul 3,4 ptg mcm tue, Ak tdengar ade bunyi yg pelik  kt luar..bunyi mcm org ketawa pun ade, mcm org  batuk tsedak pun ade..bunyi nye mcm keh..kehh..kehh2 gitu..

Adoi la naye lah kan klu momok kcau ptg2 cm gini..Camon la momok, nie siang cerah lagi nie..ak mbebel kt diri sendiri.. so dgn lagak berani ala2 Lara Croft ak pun jengah lah kt tingkap..Skali tkejut ba angat di buat ny..sekali burung da! haha..ak nak tgelak kt dri sendiri.. Tapi kagum giler tgk burung tue..sbb bkn spesies burung2 yg kita sllu tgk nie..ala..stkt pipit, gagak, burung bese2 tue skit ak x heran.. nak tau burung ape???...btul nak tau nie? jgn tkejut lak..hahaha
I
I
I
I
I
I
I
I
I
V
~ nie view dari tingkap bilik ak, for your info..i duk kt Tanjung Malim, duk umah banglo(haha..banglo la sgt!)..duk  tngkat 3 tue yg bleh nmpk clear dpn mata ~
tau tak burung ape nie??

Burung Enggang / Hornbill

Excited abis ak tgk hornbill tue..smbil bckp2 ngan dier..ngade2 arhh dier..duk mbelakangi ak, puas suh pandang..nak snap gmbr..mase2 nie lah rs perlu kan DSLR, stkt kamera digi bese tue je lah kualiti gambo plng baik..tue pun dah zoom abis..

'puas daku merayu pada sang burung, tatap lah daku, ingin sekali ku menatap indah nya wajah mu..'

x bleh blah..sempat bersajak bagai..btw..ending2..en.hornbill menoleh jugak..sebelum berlalu pergi..



Excited sbb yelah kt kwsn perumahan ade burung nie..hornbill plak tue..Ak google la skit sebyk psl hornbill nie..rupa ny mmg byk kt Perak..i tot ade kt Sabah/Srwk cm gitu je..hehe..agak jakun saya di situ yea..

Melalui pembacaan ak ade 10 jenis burung enggang nie kat Malaysia..nie slh satu ny..and i feel so lucky..lucky..lucky..hehe

FAKTA : Pada mulanya spesies ini dipercayai tidak didapati di Malaysia, tetapi buat kali pertama pada tahun 1993, ia telah ditemui hinggap di sebuah tasik di Perak dan dipercayai mengunjungi kawasan itu secara bermusim semasa pokok Parkia berbuah pada bulan Ogos sehingga September (sumber dari Kosmo )

4 comments:

  1. best kan sekali sekala tengok burung tu live depan mata..:)

    ReplyDelete
  2. sgt2 best sbb dpt tgk keindahan ciptaan Allah swt

    ReplyDelete
  3. xsempt cek jntn ke betina tu..hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

 

Recent Visitors